Door sites te bouwen en ondernemingen te helpen goed te scoren in zoekmachines
hoopt het bedrijf de omzet weer te kunnen laten groeien.
,,De Telefoongids moet erkend worden als internetbedrijf”, stelde
bestuursvoorzitter Toon Bouten van moederbedrijf European Directories in een
gesprek met het ANP. ,,Ondernemers kunnen door ons hun website laten bouwen,
hun resultaten bij zoekmachines verbeteren en hun aanhang op Facebook
vergroten. Dat kunnen wij op een schaal die geen concurrent aankan.”
Telefoongids en internet
De Telefoongids haalt al een tijdlang de helft van zijn omzet uit
internetactiviteiten. Dat aandeel wil het bedrijf nu binnen 2 jaar opvoeren
tot 80 procent. Daarmee zou de internetomzet met 120 miljoen euro zo’n 60
procent groeien ten opzichte van dit jaar. De groei op internet moet daarmee
de aanhoudende daling van de inkomsten van de gedrukte Telefoongids
compenseren. De komende 2 jaar moet dat in ieder geval zorgen voor een
stabilisering van de totale omzet, daarna voor groei.
De Telefoongids voerde de afgelopen 2 jaar een reorganisatie door, waarbij 15
procent van de arbeidsplaatsen verdween. Het bedrijf heeft nu 700 mensen in
dienst. Volgens Bouten staat die personeelsomvang in de nieuwe plannen niet
vast. ,,De aanpassing van de personeelsomvang is tegenwoordig een continu
proces. We zijn kleiner geworden, nu proberen we de productiviteit te
vergroten, door vooral mensen met de juiste capaciteiten aan te nemen.”
Het bedrijf richt zich in de nieuwe strategie vooral op het midden- en
kleinbedrijf. De consument wordt echter niet vergeten, aldus Bouten. Zo gaat
deze zomer de eigen website van De Telefoongids op de schop, waarna mensen
behalve telefoonnummers ook veel aanverwante informatie krijgen
voorgeschoteld bij een zoekopdracht.
Hoe lang de papieren gids nog blijft verschijnen is vooralsnog de vraag. ,,De
gids is eindig'', zei Bouten daarover. ,,Maar hij blijft verschijnen zolang
het rendabel is.''
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl